Školský podporný tím
20.03.2024
Školský podporný tím (ďalej ŠPT)
predstavuje model inkluzívne pracujúceho tímu spolupracujúcich odborníkov s cieľom zabezpečiť inkluzívne vzdelávanie.
So žiakmi so ŠVVP tím pracuje v súlade s metodickými pokynmi MŠVVaM pre žiakov so ŠVVP v bežných stredných školách. Zohľadňuje obmedzenia žiakov so ŠVVP a poskytuje im možnosť kompenzácie.
Podporná úroveň prvého stupňa
Ide o univerzálnu preventívno-výchovnú činnosť, ktorá je poskytovaná všetkým žiakom. Vykonáva ju učiteľ v úzkej spolupráci so ŠPT, príp. odbornými zamestnancami školy. Ďalšími zainteresovanými sú vychovávateľ, ostatní pedagógovia, ktorí vstupujú do triedy a zákonní zástupcovia.
Podporná úroveň druhého stupňa
Činnosti podpornej úrovne druhého stupňa poskytujú odborní zamestnanci. Spolupracujú s učiteľmi školy, zabezpečujú im metodickú podporu a poradenstvo pri práci so žiakom, realizujú odborné činnosti smerom k žiakom, zákonným zástupcom. Je realizovaná vtedy, ak podpora na úrovni prvého stupňa nie je dostačujúca a napriek vhodnej úprave metód, foriem a obsahu vzdelávania nenastal u žiaka očakávaný progres.
Pri vykonávaní preventívnych, či intervenčných činností nie je potrebný informovaný súhlas (§2 ods. 6 písm. a) vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 24/2022 Z. z.) ak ide o:
- o akúkoľvek preventívnu aktivitu,
- individuálnu a skupinovú konzultáciu (aj opakovanú),
- krízovú intervenciu,
- stav osobnej krízy.
Zloženie a úlohy členov školského podporného tímu
Členovia ŠPT:
Stáli členovia: riaditeľ školy, zástupca školy pre všeobecnovzdelávacie predmety, školský psychológ, školský poradca.
Dočasní členovia: členovia, ktorých zapojenie bude pre činnosť ŠPT potrebné – triedny učiteľ, učiteľ.
Školský psychológ poskytuje:
- psychologickú diagnostiku žiakov,
- krízovú intervenciu,
- odbornú pomoc a psychologické poradenstvo žiakom v rámci psychologickej intervencie,
- zabezpečuje rôzne formy psychologickej podpory žiakom, ich rodinám a podľa možností aj zamestnancom školy v oblasti výchovy a vzdelávania (individuálne a skupinové psychologické poradenstvo žiakom, poradenstvo a konzultácie smerované k zákonným zástupcom žiakov,
- metodickú podporu pedagógom,
- spolupodieľa sa na realizácii preventívnych činností, skvalitňovaní a optimalizácii vzťahov v triednych kolektívoch, identifikácii žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami či žiakov s rizikovým vývinom,
- podporuje spoluprácu pedagogických zamestnancov/odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami a ďalšími odborníkmi.
Ďalšie úlohy školského psychológa:
- vedie agendu žiakov s podpornými opatreniami druhého a vyššieho stupňa,
- zabezpečuje správny postup pri zavádzaní podporných opatrení,
- podieľa sa na rozhodovaní o rozsahu a obsahu podporných opatrení pre žiaka, ktorý požiada o podporné opatrenia,
- zabezpečuje psychologickú starostlivosť žiakom s podpornými opatreniami druhého a vyššieho stupňa a spolu s ostatnými členmi ŠPT sleduje účinnosť opatrení vo výchovno-vzdelávacom procese,
- iniciuje pravidelné kontrolné stretnutia so žiakmi s podpornými opatreniami vo frekvencii 1x za polrok,
- vedenie administratívnej činnosti týkajúcej sa ŠPT.
Školský psychológ vykonáva odborné činnosti na podpornej úrovni prvého a druhého stupňa.
Riaditeľ školy a zástupca školy pre všeobecnovzdelávacie predmety
- rozhoduje o rozsahu a obsahu podporných opatrení pre žiaka, ktorý požiada o podporné opatrenia,
- zabezpečuje správny postup pri zavádzaní podporných opatrení,
- organizuje pravidelné stretnutia ŠPT,
- koordinuje činnosť tímu,
- sumarizuje činnosť tímu, zvlášť individuálne a skupinové aktivity žiakov uskutočňované ŠPT a vyhodnocuje ich účinnosť,
- zabezpečuje súčinnosť členov ŠPT s ďalšími PZ,
- prijíma podnety pre ŠPT a prináša podnety na tímové stretnutia.
Školský poradca
- v kariérnom poradenstve využíva metódy a techniky, prostredníctvom ktorých spoločne so žiakom hľadajú, čo je pre neho v jeho kariérnom raste dôležité, aké sú jeho kvality a spoločne definujú ciele, ale aj cesty, ako ich dosiahnuť,
- pomáha triednym učiteľom, pedagogickým asistentom aj členom ŠPT pri riešení výchovných ťažkostí, zúčastňuje sa na konzíliách, stretnutiach so zákonnými zástupcami,
- spolupodieľa sa na realizácii preventívnych činností, skvalitňovaní a optimalizácii vzťahov v triednych kolektívoch,
- podporuje spoluprácu pedagogických zamestnancov/odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami a ďalšími odborníkmi,
- podieľa sa na rozhodovaní o rozsahu a obsahu podporných opatrení pre žiaka, ktorý požiada o podporné opatrenia,
- zabezpečuje správny postup pri zavádzaní podporných opatrení,
- informuje o činnosti ŠPT smerom navonok – na webstránke školy, na nástenke, v školskom časopise, školskom monitore, na rodičovských združeniach, na pedagogických poradách a pod.
Školský poradca vykonáva odborné činnosti na podpornej úrovni prvého stupňa.