Ponuka aktualizačnej odbornej prípravy 25.5.2022.
Milí štvrtáci, na týchto odkazoch nájdete aktuálnu verziu harmonogramu pre PČOZ MS.
Po dvoch rokoch vynútenej prestávky sa jediný slovenský MLH hackathon vrátil „späť“.
Na SPŠE to po dvoch rokoch opäť žilo florbalom.
Naši bedmintonisti postúpili na Majstrovstvá Slovenska!!!
IHRA je súťaž v tvorbe počítačových hier, je organizovaná školou UPJŠ v Košiciach. Naši žiaci boli opäť úspešní.
Prostredníctvom Ja Učebnice ekonómie a podnikania sa malo možnosť 150 prihlásených žiakov na vzdelávacom portáli spoločnosti Junior Achievement (JA) Slovensko, n. o. vzdelávať v ekonomickej a finančnej gramotnosti on-line.
9.5.2022 sa uskutočnilo účelové cvičenie, v rámci ktorého žiaci II. ročníka absolvovali nenáročnú turistickú prechádzku na Malkovskú hôrku.
Pre rozvojový program PRACTICE v spoločnosti Východoslovenská distribučná, a. s. hľadáme šikovných absolventov elektrotechnických stredných škôl!
V prípade, že potrebujete potvrdenie o návšteve školy, využite možnosť tlače prostredníctvom Edupage.
0. hodina 07:10 - 07:55
1. hodina 08:00 - 08:45
2. hodina 08:50 - 09:35
3. hodina 09:45 - 10:30
4. hodina 10:50 - 11:35
5. hodina 11:40 - 12:25
6. hodina 12:35 - 13:20
7. hodina 13:25 - 14:10
8. hodina 14:15 - 15:00
9. hodina 15:05 - 15:50
Internet vecí (IoT) je pre širokú verejnosť zatiaľ málo známym pojmom, no pre študentov SPŠE Prešov to nie je nič nového. Vedia, že za týmto termínom sa ukrývajú nové technológie a riešenia z oblasti digitálnych firiem, inteligentných domov, domácností, miest – jednoducho SMART, ale aj jednoduchšie úlohy týkajúce sa napr. sledovania motorových vozidiel, sledovania paliva v ich nádrži, a pod. Svoje vedomosti a zručnosti v tejto oblasti potvrdili dva trojčlenné tímy, ktoré úspešne reprezentovali SPŠE Prešov na medzinárodnej súťaži NAG (Networking Academy Games) IoT. Hostiteľom súťaže bola SŠ a VOŠ aplikované kybernetiky s. r. o. v Hradci Králové v Českej republike.
Súťaž pozostávala z troch súťažných kôl, pričom prvé a druhé kolo boli domáce. V tých organizátori zadali úlohy, ktoré prihlásené tímy riešili v domácom školskom prostredí a výsledky v podobe programov, zapojení a videí uložili do určitého termínu na Git serveri. Uložené výsledky boli následne hodnotené odbornou komisiou.
V prvom kole bolo úlohou súťažiacich zoznámiť sa s vývojovými doskami Raspberry Pi a ESP E-12. Následne mali otestovať na Raspberry Pi pomocou jednoduchých príkladov vstupné a výstupné porty napr. ovládanie LED, RGB LED, bzučiak, tlačidla. Zároveň mali pripojiť k Raspberry Pi snímače a otestovať snímanie veličín. Po zvládnutí takýchto jednoduchých úloh mohli študenti pristúpiť k samotnému publikovaniu nameraných hodnôt na vzdialenom serveri. Údaje jednotlivých tímov boli publikované v mapke. Po zoznámení sa s funkciou Raspberry Pi študenti začali pracovať s doskou Arduino na ktorej si mali vyskúšať činnosť digitálnych a analógových vstupov a výstupov, ku ktorým pripájali potenciometer, fotorezistor, analógový teplomer, LED pásik a enkodér. Arduino bolo tiež použité ako zabezpečená centrála, ku ktorej bol pripojený PIR senzor a otrasové čidlo. Výsledky jednotlivých úloh boli zdokumentované do videa.
Cieľom druhého kola bolo vytvoriť meteorologickú stanicu, ktorá sa skladala z modulu ESP 8266, ku ktorému boli pripojené snímače tepoty, vlhkosti, tlaku a svetla. Ich komunikácia bola riešená pomocou zbernice I2C. Modul ESP 8266 mal za úlohu preposielať cez wifi údaje na základňu tvorenú Raspberry Pi pomocou MQTT protokolu a následne na vzdialený server. Súťažné tímy mali pre meteorologickú stanicu vytlačiť kryt na 3D tlačiarni a navrhnúť program, zapojenie a konštrukciu solárneho panelu sledujúceho polohu slnka, ktorý mal nabíjať batériu napájania meteorologickej stanice.
Posledné, tretie – finálové kolo, sa uskutočnilo v Hradci Králové 22. 3. 2019. Počas 3 hodín mali súťažné tímy vytvoriť web server na doske ESP 8266, ktorá mala hosťovať stránku ovládajúcu krokový motorček, a to ako dobu kroku tak aj smer jeho otáčania. Ovládanie pripojenia ESP 8266 bolo riešené pomocou tlačidiel a indikátorov LED. V rámci celej lokálnej siete v mieste konania mali jednotlivé tímy pridelené statické IP adresy. Na základe tejto adresy sa mohli zariadenia pomocou webového prehliadača pripojiť k danej stránke súťažného tímu. Súťažiaci museli počas posledného kola skombinovať vedomosti z oblasti elektroniky pri zapájaní elektrických obvodov, programovania pri tvorbe zdrojového kódu, tvorby webstránok pre vytvorenie stránky bežiacej na danom ESP 8266 a napokon počítačových sietí, kde zúročili vedomosti pre pripojenie ESP 8266 k lokálnej sietí.
Vo finále sa stretlo 21 najlepších tímov z celkového počtu 49 prihlásených tímov. Dva trojčlenné tímy SPŠE Prešov – „Maslosaurus“, v zložení Martin Fujda, Ľubomír Hoffman, Marek Feťko, a „SPŠEpadeni“, v zložení Matej Kandráč, Ján Kočiš a Tomáš Ján Kuchár sa v silnej konkurencii nestratili. Tím Maslosaurus získal bronzovú medailu za 3. miesto a tím SPŠEpadeni sa umiestnil na 11. mieste. Študentom za vynaložené úsilie patri veľká gratulácia a zároveň poďakovanie za vzornú reprezentáciu školy, mesta Prešov a Prešovského kraja.
Internet vecí je prienikom viacerých perspektívnych oblastí a odborov, ktoré študujú študenti na SPŠE Prešov. Inovácie vo vzdelávacom procese, kvalitné podmienky, talentovaní študenti a skúsení pedagógovia prinášajú škole nielen úspechy na súťažiach, ale predovšetkým vysokú uplatniteľnosť a atraktivitu jej absolventov na trhu práce na Slovensku i v zahraničí.
Ing. Ondrej Kontura
„Vychovávame pre život, vzdelávame pre prax.“