Dňa 15.júna sa od 9:30 v OC MAX uskutočnilo finálové kolo robotickej súťaže LEGObot, kde si dvojčlenné družstvá zo základných škôl zmerali sily v 4 súťažných disciplínach (Edubot, Speedybot, Findcolotbot, Paintbot). Na otvorení súťaže sa zúčastnil aj riaditeľ IT valley Košice Ing. Pavol Mirossay a viceprimátor Prešova Ing. Štefan Kužma, ktorí prispeli svojimi povzbudivými príhovormi a zapriali súťažiacim veľa úspechov počas celej súťaže. Na záver tohto otvorenia, súťaž odštartoval robotický člen SPŠE, a to robot NAO. Do súťaže sa zapojilo 20 súťažných tímov z 8 základných škôl, hlavne z okolia Prešova, ale mali sme aj zastúpenie z Prievidze. Cieľom súťaže je podporiť záujem mladých ľudí zo základných škôl o štúdium v oblasti robotiky, IT technológií a rozvíjať kreatívne myslenie.
Súťaž bola doplnená aj sprievodnými aktivitami vo forme prezentácie prác študentov našej školy. Okoloidúci sa mohli zoznámiť s robotom NAO a Poppy a zabaviť sa na prekážkovej dráhe pri ovládaní robota pomocou tabletu. Taktiež mohli naživo vidieť prácu 3D tlačiarne a odniesť si malý suvenír vytlačený pomocou 3D tlače.
Absolútnym víťazom sa stala Cirkevná základná škola v Sabinove, ktorej tímy sa umiestnili v jednotlivých disciplínach na najlepších pozíciách a odniesli si hlavnú cenu v podobe stavebnice LEGO Mindstorm. Celkový výsledky súťaže v jednotlivých kategóriach sú zverejnené na webovej stránke
legobot.spse-po.sk/vysledky-sutaze.
Súťaž podporili IT valley Košice, mesto Prešov, LEGO education a OC MAX.
Ďakujeme všetkým tímom za účasť v súťaži a tešíme sa na Vás opäť pri ďalších súťažiach organizovaných Strednou priemyselnou školou elektrotechnickou v Prešove.
POPIS KATEGÓRIÍ
1. Paintbot
Úlohou robota v súťaži je pomocou fixky upevnenej na jeho tele nakresliť na podlahe obrazec podľa predlohy, ktorú tím dostane k dispozícii v deň súťaže.
2. FindColorBot
Na hracej ploche, ktorá je znázornená na obrázku budú rozmiestnené valce (s výškou 4,5cm a priemerom 3,5cm) rovnakej farby v oblasti ohraničenej čiernou kružnicou. Robot bude štartovať hľadanie z oblasti ohraničenej zelenou kružnicou. Úlohou robota je nájsť všetky valce. Po nájdení valca ho robot zachytí ramenom a odnesie ho do plochy ohraničenej zelenou farbou. Až v tomto momente je valec započítaný do hodnotenia a je odobraný z hracej plochy. Farebné kruhy (žltej a červenej farby) pomáhajú v orientácii po podložke. Priemery jednotlivých kružníc sú (čierna - 100cm, červená - 80cm, žltá - 60cm, zelená - 40cm ).
3. Speedybot
Úlohou robota je prejsť za najkratší čas trať vymedzenú čiernou podlahou (farba asfaltu) ohraničenú svetlým okrajom (krajnica). V strede cesty vedie biela plná alebo prerušovaná čiara. Na trati sa môže vyskytovať prekážka (vo forme fľaše s vodou) na čiare, ktorú je potrebné obísť a pokračovať v ceste po čiare. Súťažná trať bude postavená až v deň súťaže. Každý robot absolvuje 2 jazdy. V rámci jednej jazdy prechádza robot trať bez prerušenia dvakrát. Časový limit pre jednu jazdu je 5 minút. Robotom, ktoré nedôjdu do cieľa v časovom limite sa zarátava ako výsledok prejdená dráha. Ak súťažiaci tím usúdi, že je preňho výhodnejšie pustiť robota znova od štartu, môže tak urobiť kedykoľvek počas 5 minútového časového limitu. Časový limit sa spúšťa po dohode s rozhodcom tlesknutím alebo mávnutím člena súťažného tímu. Iba tlesknutie alebo mávnutie sú prípustné spôsoby štartovania Speedybota. Čas sa začne merať po prejdení robota štartom automaticky. Štart dotykom je penalizovaný 2 minútami (u robotov, ktoré nedôjdu do cieľa 2 m).
4. Edubot
Do tejto súťažnej kategórie môžete prihlásiť projekt - robotickú učebnú pomôcku pre výučbu v rámci ktoréhokoľvek predmetu na základnej škole (napr. pomôcka na fyziku, matematiku a pod.). Prezentácia je realizovaná vo forme powerpoint-ovej prezentácie. Čas na prezentáciu v rozsahu 5 - 8 minút.
Ing. Martin Broda, PhD.