Dňa 19.10.2022 sa na našej škole uskutočnilo školenie učiteľov a žiakov vo využívaní virtuálnej reality vo vzdelávaní cez systém V - Machina vo verzii 3. Školenie sa realizovalo pod vedením troch zahraničných inštruktorov, ktorých naša škola hostila. Išlo o dvoch výskumných inžinierov z Univerzity aplikovaných vied a umení v južnom Švajčiarsku (SUPSI) a jeden výskumný inžinier z Interaktívnych simulačných laboratórií CEA-List vo Francúzsku, ktoré sa zaoberá inteligentnými digitálnymi systémami.
Učitelia a žiaci si mohli vyskúšať výuku prebiehajúcu vo virtuálnom trojrozmernom svete zameranú na spoznávanie funkčných častí priemyselnej laserovej gravírovačky. Počas školenia sme si uvedomili, že budúcnosť vyučovania bude stáť práve na virtuálnej a rozšírenej realite. Prečo? Pretože pre školu či komerčné tréningové stredisko je oveľa lacnejšie trénovať žiakov alebo trebárs aj operátorov a údržbárov v priemysle, na virtuálnom stroji, ako by si mali tento stroj kúpiť či prenajať na obmedzený čas, za tisíce až desaťtisíce eur. Transport veľkého priemyselného stroja do školiaceho strediska na veľké vzdialenosti je tiež nákladný a zároveň neekologický počin. Počiatočná investícia do simulačného školiaceho strediska síce nie je lacná záležitosť, avšak náklady sa vrátia do niekoľkých rokov, možno aj mesiacov. Výhodou je tiež to, že v simulovanom virtuálnom prostredí nemôže dôjsť k úrazu a poškodeniu zdravia trénovaného učňa, ktorý pristupuje k nebezpečným častiam stroja, ako je napr. gravírovací laser, točiace sa časti či elektrická infraštruktúra. Navyše tento spôsob tréningu je podporený aj mnohými učebnými materiálmi, ktoré trénovaného najskôr uvedú do problematiky ešte pred jeho vstupom do samotného sveta virtuálnej reality. Virtuálny svet v ktorom sa tréning vykonáva umožňuje budúcemu operátorovi slobodne sa premiestňovať a tiež manipulovať s virtuálnymi predmetmi. Počas výuky sa môže do 3D sveta prihlásiť veľké množstvo pasívnych pozorovateľov, ktorý však môžu svoje emócie vyjadriť pomocou spätnej väzby v podobe na to určených vizuálnych prvkov aplikácie. Tento spôsob vyučovania bol pre školených učiteľov a žiakov naozaj vzrušujúcim zážitkom, hoci zvyknúť si na akúsi novú dimenziu reality nemuselo byť zo začiatku pre niektorých z nás príjemné a naše zmysly si museli istú dobu zvykať. Príjemný čas strávený so zahraničnými inštruktormi bol ešte väčšmi umocnený zapálenými debatami našich žiakov na tému virtuálnej reality a modernej výuky, ktorá prebiehala v anglickom jazyku.
Naša škola si týmto úvodným stretnutím zároveň otvára dvere do spolupráce so zahraničnými partnermi práve pomocou projektu virtuálnej výučby, ktorého systém budeme môcť využívať bez licenčných poplatkov a navyše sa naši žiaci budú môcť zapojiť aj do vytvárania a zveľaďovania virtuálneho obsahu systému Virtual Machna 3. Táto spolupráca bude pre nás výzvou, no technologický vlak, ktorý sa už rozbehol si určite nenecháme ujsť. Budúcnosť vzdelávania sa mení práve teraz a my chceme byť jednoznačne pri tom!
Ing. Peter Kačur
učiteľ odborných predmetov
„Vychovávame pre život, vzdelávame pre prax.“